12 Pozice a pracovní náplň asistenta pedagoga – katalog prací
Hlavní činnosti asistenta pedagoga určuje § 5 odst. 3 a 4 vyhlášky č. 27/2016 Sb.
Náplň práce
Náplň práce asistenta pedagoga je různorodá. Určuje ji individuálně vzhledem k potřebám žáka se speciálními potřebami vždy školské poradenské zařízení. Asistent pedagoga pracuje pod metodickým vedením pedagoga – učitelky mateřské školy, třídního učitele na 1. stupni základního vzdělávání nebo učitele odborných předmětů na 2. stupni základního nebo středního vzdělávání, který zodpovídá za průběh i výsledky vyučovacího procesu. Podporu asistentovi pedagoga poskytují odborní pracovníci školských poradenských zařízení ve svých pravidelných supervizích.
Konkrétní činnosti asistenta pedagoga tudíž představují:
-
individuální pomoc žákům při začleňování se a přizpůsobení se školnímu prostředí,
-
individuální pomoc žákům při zprostředkování učební látky,
-
pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti,
-
pomoc při vzájemné komunikaci pedagogů s žáky a žáky mezi sebou,
-
pomoc při spolupráci se zákonnými zástupci žáka,
-
taktní pomoc při vzájemném kontaktu komunit, etnik, národností, náboženských společenství apod.
Zařazení do platové třídy
Náplň práce asistenta pedagoga a jeho zařazení do příslušné platové třídy se stanovují na základě nejnáročnějších požadovaných činností a jeho odborné kvalifikace ve smyslu nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, část 2.16, povolání č. 2.16.05. asistent pedagoga (str. 2 887 ve Sbírce zákonů), 4.–9. platová třída:
4. platová třída
Pomocné práce při výchově se týkají pouze základních návyků a způsobů chování.
1. Přímá pedagogická činnost spočívající v pomocných výchovných pracích zaměřených na zkvalitnění společenského chování dětí, žáků nebo studentů.
2. Přímá pedagogická činnost spočívající v pomocných výchovných pracích zaměřených na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků.
5. platová třída
Rutinní výchovné úkony zaměřené na společenské chování, pracovní, hygienické a jiné návyky a pohybové aktivity.
1. Provádění rutinních prací při výchově dětí a žáků nebo studentů, upevňování jejich společenského chování, pracovních hygienických a jiných návyků, péče a pomoc při pohybové aktivizaci dětí, žáků nebo studentů.
6. platová třída
Cílené výchovné působení na zkvalitnění základních návyků společenského chování.
1. Výchovné práce zaměřené na zkvalitnění společenského chování dětí a žáků nebo studentů.
Cílené výchovné působení na vytváření základních životních návyků.
2. Výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků.
7. platová třída
Rutinní pedagogická činnost podle přesného usměrnění. Uplatnění najde u pedagogů zaměřených na výklad a osvojení konkrétních úzkých znalostí a postupů, např. specifické části učiva, okruhu znalostí, určité zručnosti a dovednosti. Může se vyskytnout v rámci vzdělávacího programu, předmětu nebo učební látky, např. ovládání určitého stroje, specifické technologie apod.
1. Výklad textu, popřípadě učební látky a individuální práce s dětmi a žáky nebo studenty podle stanovených vzdělávacích programů a pokynů.
8. platová třída
Asistent pedagoga podle přesného zadání a rámce stanoveného pedagogem provádí plnohodnotnou výchovnou a vzdělávací činnost.
1. Vzdělávací a výchovná činnost podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele nebo vychovatele zaměřená na speciální vzdělávání, individuální vzdělávání nebo specifické výchovné potřeby dítěte, žáka nebo studenta nebo skupiny dětí, žáků nebo studentů.
9. platová třída
Nově zařazené práce v 9. platové třídě od 1. 10. 2010 – jde o samostatné vykonávání pedagogických činností asistentem pedagoga na základě rámcových pokynů speciálního pedagoga a učitele.
1. Samostatná vzdělávací a výchovná činnost při vyučování zaměřená na speciální vzdělávací potřeby dítěte, žáka nebo studenta podle rámcových pokynů učitele nebo speciálního pedagoga.
2. Samostatná vzdělávací, výchovná nebo speciálně-pedagogická činnost vykonávaná v souladu se stanoveným individuálním vzdělávacím plánem dítěte, žáka nebo studenta podle rámcových pokynů speciálního pedagoga školského poradenského zařízení a v souladu s pokyny učitele.
Normovaná finanční náročnost podpůrného opatření spočívajícího ve využití asistenta pedagoga vychází z 8. nebo 5. platové třídy v závislosti na povaze vykonávané práce.
Konkrétní náplň práce – rozsah a rozpis jednotlivých činností pro asistenta pedagoga stanoví ředitel školy/školského zařízení na základě výše uvedených legislativních předpisů, podkladů a doporučení školského poradenského zařízení, podmínek školy a podle skutečných potřeb žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
Novela zákona
Na základě novely školského zákona se předpokládá i novelizace nařízení vlády č. 222/2010 Sb., katalog prací ve veřejných službách a správě, která by zohlednila činnost asistenta pedagoga poskytujícího podpůrná opatření ve druhém až pátém stupni podpory zařazením do vyšší platové třídy.
Asistent pedagoga je pedagogický pracovník a jeho činnost v týmu školy či školského zařízení je významná. Má své stálé místo ve sborovně, nahlíží do pedagogické dokumentace svěřených žáků, aktivně pracuje s případnými individuálními vzdělávacími plány těchto žáků, spoluúčastní se jejich průběžného i závěrečného hodnocení, účastní se třídních schůzek, pedagogických rad a dalších společných akcí školy či školského zařízení, dbá o svůj profesionální růst.
Příklady náplně práce asistentů pedagoga a jejich nuance u dětí/žáků/studentů se speciálními vzdělávacími potřebami uvádí přílohy:
Pracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)
Pracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u integrovaného žáka v organizačním řádu školy
Pracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)
Náplň práce asistenta pedagoga u žáka s tělesným postižením
Pracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se zdravotním postižením (6. platová třída)