Plán hlavních úkolů České školní inspekce pro školní rok 2022/2023 - struktura pro předškolní vzdělávání
25.8.2022,
, Zdroj: Verlag DashöferPři hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb vychází Česká školní inspekce ze zásad a cílů vzdělávání stanovených zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve…
Novinky v poskytování medikace a zdravotnických úkonů v praxi škol
17.2.2022,
, Zdroj: Verlag Dashöfer1. 1. 2022 vešla v účinnost novela zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování. Doposud rovina medikace a zdravotnických úkonů nedávala řadě ředitelů a učitelů spát. Jaké změny novela přinesla? Na co si dát pozor? Jaké…
Plán institucionalizace školních psychologů a speciálních pedagogů na základních školách od září 2022
15.12.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferNa tom, že systematické a trvalé zařazení školních psychologů a školních speciálních pedagogů do českého vzdělávacího systému je potřebné, panuje široká shoda. Princip společného vzdělávání, zvaný zjednodušeně „inkluze”, potřebuje ještě mnohá vylepšení, ale…
Vzory pracovní smlouvy, pracovní náplně a dokumenty ke stažení
17.7.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferSmlouva o podmínkách poskytování osobní asistence ve škole
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u integrovaného žáka v organizačním řádu školy
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (7. platová třída)
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferStřední škola, Základní škola a Mateřská škola, XYZ, příspěvková organizace
Náplň práce asistenta pedagoga u žáka s tělesným postižením
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se zdravotním postižením (6. platová třída)
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferV náplni práce jsou používány termíny dítě, žák (dále jen „žák”), ředitel, učitel, vychovatel, asistent pedagoga, psycholog, speciální pedagog, dětský lékař, pracovník, metodik, koordinátor, apod. V rámci těchto formulací se rozumějí vždy obě genderové…
Smlouva o poskytnutí osobní asistence
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferObecné informace k přiznanému uzpůsobení podmínek konání maturitní zkoušky
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferŽák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky je žák se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, kterému je na základě jeho žádosti umožněno konat maturitní zkoušku za podmínek odpovídajících jeho (vzdělávacím)…
Pracovní smlouva asistenta pedagoga
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)
15.6.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferV náplni práce jsou používány termíny žák, učitel, vychovatel, asistent pedagoga, psycholog, speciální pedagog, dětský lékař, pracovník, metodik, koordinátor, apod. V rámci těchto formulací se rozumí vždy obě genderové…
Asistent pedagoga v běžné škole
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferAsistenti pedagoga v běžných mateřských a základních školách jsou v současnosti hrazeni ze systému podpůrných opatření – škola tedy dostává na jejich plat dotaci, ve výši předepsané tzv. normovanou finanční náročností, na základě doporučení školského…
Historie a současnost asistentů pedagoga v ČR
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferProfese asistentů existuje ve školách České republiky už více než čtvrt století. S prvními asistenty bylo možné se v našich školách setkávat už první polovině devadesátých let 20. století, byť tehdy ještě byla tato pozice neoficiální, zřizovaná z dobré vůle…
Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagoga
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferEkonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…
Vymezení pozice asistenta pedagoga
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferZákladní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Asistent pedagoga financovaný z běžného rozpočtu školy
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferVýše uvedené financování pozice asistenta pedagoga počítá s dotacemi, které jsou školám a školským zařízením poskytovány ze státního rozpočtu specificky na plat asistenta pedagoga. Vedle toho ale existuje i možnost platit asistenta pedagoga z běžného rozpočtu…
Zdroje metodického vedení
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferZ výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:
Náplň práce asistenta pedagoga
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferNáplň práce asistenta pedagoga formálně stanovuje ředitel dané školy nebo školského zařízení, a to buď přímo v pracovní smlouvě, nebo v samostatném dokumentu (navazujícím na určení pracovní pozice podle pracovní smlouvy).…
Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem (vychovatelem)
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferSpolupráce asistenta pedagoga s učitelem představuje poměrně komplikovanou oblast zatíženou mnoha specifiky vyplývajícími z odlišné kvalifikace obou pracovníků a mnohdy i z různorodých osobnostních dispozic. (Následující text sice pojednává o spolupráci…
Slovo autora
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferVážené kolegyně, vážení kolegové, asistentky a asistenti, učitelky a učitelé, ředitelky a ředitelé,
Asistenti pedagoga ve školách hlavního vzdělávacího proudu
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferVe školách hlavního vzdělávacího proudu asistent pedagoga působí jako podpůrné opatření třetího, čtvrtého nebo pátého stupně, přičemž pro poskytování takového podpůrného opatření škola potřebuje doporučení školského poradenského zařízení…
Další vzdělávání asistentů pedagoga
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferV oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…
Asistenti pedagoga ve speciálních školách
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice asistenta pedagoga ve speciálních školách a třídách – formálně označovaných jako školy a třídy podle § 16 odst. 9 ŠZ – je poněkud odlišná. Hlavní rozdíl je v tom, že asistenti pedagoga nejsou v těchto školách financováni z rozpočtu na podpůrná opatření.…
Jiné formy asistence: osobní asistent
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…
Kvalifikace asistenta pedagoga
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPožadavky na kvalifikaci asistenta pedagoga můžeme rozdělit do dvou oblastí – formální, to jsou požadavky předepsané zákonem, a neformální, to jsou požadavky nad rámec zákona vyplývající z běžné asistentské praxe.…
Jiné formy asistence: školní asistent
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice školního asistenta byla vytvořena a dosud existuje pro potřeby projektů financovaných z dotací Evropské unie (aktuálně jde nejčastěji o zjednodušené projekty – tzv. „šablony”). Ředitel školy nebo školského zařízení může pozici školního asistenta zřídit…
Pozice asistenta pedagoga v souvislostech inkluzivního vzdělávání
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferOd počátku 21. století se pozice asistenta pedagoga i v ČR stále více rozšiřuje v souvislosti s přijetím myšlenky tzv. inkluzivního vzdělávání. Tento koncept, v současnosti někdy také označovaný jako společné vzdělání, počítá s tím, že ve školách hlavního…
Spolupráce asistenta pedagoga se zákonnými zástupci žáků
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferU zákonných zástupců žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je poměrně běžné, že se do kontaktu s asistentem pedagoga dostávají častěji než do kontaktu s učitelem – ve srovnání s učiteli mají asistenti na kontakt s rodiči žáka často více času, v některých…
Metodické vedení a vzdělávání asistentů pedagoga
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPrůběžné metodické vedení asistentů pedagoga a jejich účast na dalším vzdělávání jsou zcela nezbytnými podmínkami pro to, aby práce asistenta pedagoga mohla být skutečně efektivní. V praxi je nutné mít na paměti, že většina asistentů pedagoga přichází do škol…
Asistent pedagoga ve speciální škole
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferPodle upravené verze vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění novely vyhláškou č. 196/2019 Sb.), platné od ledna 2020, ve většině speciálních škol a tříd už v současnosti není možné financovat…
Literatura
1.5.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferBartoňová, M. (2003). Strategie a přístupy k efektivnějšímu vzdělávání romského etnika. In: Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, 2. vydání, s. 204–218. ISBN 0-86633-22-5.…
Novinky ve školských právních předpisech pro rok 2021 (novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., nařízení vlády č. 75/2005 Sb. a vyhlášky č. 72/2005 Sb.)
11.1.2021,
, Zdroj: Verlag DashöferZačátek roku bývá spojován s očekáváním změn. Sledovali jsme připravované novely školských právních předpisů, průběh jejich připomínkování a nyní je máme na stole. Podíváme se společně na novelu vyhlášky. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními…
Žádost zákonného zástupce dítěte/žáka o medikaci ve škole
4.4.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferZáznamový arch dítěte/žáka s medikací
2.4.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferNáplň práce asistenta pedagoga poskytujícího pomocné výchovné a organizační činnosti (AP jako podpůrné opatření)
30.3.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferTřídní vzdělávací program - prakticky
26.3.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferVytvořit Třídní vzdělávací program (dále jen „TVP”) v ucelené podobě, aby vyhovoval požadavkům, školního vzdělávacího programu a byl v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, je dlouhodobější záležitostí, závislé na spolupráci…
Náplň práce asistenta pedagoga poskytujícího individuální podporu při výchově a vzdělávání (AP jako podpůrné opatření)
21.3.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferTřídní vzdělávací program - předloha obsahu
19.3.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferPřipravované změny v zákoně o pedagogických pracovnících
18.2.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferK posledním změnám zákona č. 563/2004 Sb. došlo v roce 2015. Dotkly se zejména problematiky odborné kvalifikace pedagogických pracovníků a uzavírání pracovních poměrů na dobu určitou. Je rok 2020 a ministerstvo plánuje novelu, která opět cílí a odbornou…
Metodické doporučení k průběhu individuálního vzdělávání
16.1.2020, Zdroj: Verlag Dashöfer
Stanovisko MŠMT - Doporučení k vedení povinné dokumentace ve školách
16.1.2020, Zdroj: Verlag Dashöfer
Metodika práce asistenta pedagoga
14.1.2020, Zdroj: Verlag Dashöfer
Metodika práce AP, dítě ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v MŠ
Doporučení MŠMT - reakce pedagoga na nevhodné chování
14.1.2020, Zdroj: Verlag Dashöfer
Náležitosti plánu pedagogické podpory dítěte v mateřské škole
14.1.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferAktuálně je situace taková, že školy, a to včetně mateřských, mají zcela na úrovni dobrovolnosti, zda první stupeň u dítěte nastaví či nikoli. Škola zpracuje PLPP tehdy, pokud vyhodnotí, že samostatné zohlednění individuálních potřeb dítěte/žáka nepostačuje.…
Individuální vzdělávací plán v mateřské škole
13.1.2020,
, Zdroj: Verlag DashöferOd 1. 9. 2016 jsme zaznamenali celkem čtyři novely v konceptu společného vzdělávání. Poslední je vyhláška č. 248/2019 Sb., kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších…
Česká školní inspekce a problematika speciálních vzdělávacích potřeb
31.10.2019,
, Zdroj: Verlag DashöferČeská školní inspekce se zaměří na hodnocení společného vzdělávání, se zaměřením na naplňování podpůrných opatření. Ve školním roce 2019/2020 budou již čtvrtým školním rokem naplňovány principy společného vzdělávání zavedené novelou školského zákona účinnou od…