Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání v aktuálním znění (po poslední novele č. 306/2025.)
29.9.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání upravuje:
Novela zákona o pedagogických pracovnících
25.9.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících po novele č. 267/2025 Sb. a změny v MŠ.
Pracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Náplň práce asistenta pedagoga u žáka s tělesným postižením
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u integrovaného žáka v organizačním řádu školy
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se zdravotním postižením (6. platová třída)
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)
30.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Obecné informace k přiznanému uzpůsobení podmínek konání maturitní zkoušky
1.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Žák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky je žák se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, kterému je na základě jeho žádosti umožněno konat maturitní zkoušku za podmínek odpovídajících jeho (vzdělávacím)…
Smlouva o podmínkách poskytování osobní asistence ve škole
1.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pracovní smlouva - asistent pedagoga (VZOR)
1.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Smlouva o poskytnutí osobní asistence
1.6.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Zralost poznávacích (kognitivních) funkcí
31.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Dostatečná úroveň obecného rozumového nadání odpovídající nárokům počáteční výuky je jedním ze základních předpokladů vzdělavatelnosti vůbec. Je důležitou podmínkou toho, aby dítě bylo schopno chápat probíranou látku. Vývoj většiny dětí odpovídá věku, některé…
Školní zralost a školní připravenost v praxi MŠ
30.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Mateřské školy hrají zcela zásadní roli z hlediska připravenosti dítěte na plnění povinné školní docházky. Jak u rodičů, tak u některých učitelů se často můžeme setkat s nepřesně používanými termíny školní zralost a školní připravenost. Role mateřské školy je…
Slovo autora
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Vážené kolegyně, vážení kolegové, asistentky a asistenti, učitelky a učitelé, ředitelky a ředitelé,
Asistent pedagoga financovaný z běžného rozpočtu školy
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Výše uvedené financování pozice asistenta pedagoga počítá s dotacemi, které jsou školám a školským zařízením poskytovány ze státního rozpočtu specificky na plat asistenta pedagoga. Vedle toho ale existuje i možnost platit asistenta pedagoga z běžného rozpočtu…
Plat asistenta pedagoga
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Platové zařazení asistenta pedagoga do značné míry závisí na velikosti dotace, kterou škola dostane na plat asistenta, a na rozhodnutí ředitele školy. Z obecně závazných předpisů je důležitý katalog prací (nařízení vlády č. 222/2010 Sb.), podle kterého má být…
Zdroje metodického vedení
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Z výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:
Pozice asistenta pedagoga v souvislostech inkluzivního vzdělávání
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Od počátku 21. století se pozice asistenta pedagoga i v ČR stále více rozšiřuje v souvislosti s přijetím myšlenky tzv. inkluzivního vzdělávání. Tento koncept, v současnosti někdy také označovaný jako společné vzdělání, počítá s tím, že ve školách hlavního…
Kvalifikace asistenta pedagoga
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Požadavky na kvalifikaci asistenta pedagoga můžeme rozdělit do dvou oblastí – formální, to jsou požadavky předepsané zákonem, a neformální, to jsou požadavky nad rámec zákona vyplývající z běžné asistentské praxe.…
Jiné formy asistence: osobní asistent
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…
Literatura
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Bartoňová, M. (2003). Strategie a přístupy k efektivnějšímu vzdělávání romského etnika. In: Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, 2. vydání, s. 204–218. ISBN 0-86633-22-5.…
Asistenti pedagoga ve speciálních školách
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pozice asistenta pedagoga ve speciálních školách a třídách – formálně označovaných jako školy a třídy zřizované podle § 16 odst. 9 ŠZ – je poněkud odlišná. Hlavní rozdíl je v tom, že asistenti pedagoga nejsou v těchto školách financováni z rozpočtu na podpůrná…
Metodické vedení a vzdělávání asistentů pedagoga
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Průběžné metodické vedení asistentů pedagoga a jejich účast na dalším vzdělávání jsou zcela nezbytnými podmínkami pro to, aby práce asistenta pedagoga mohla být skutečně efektivní. V praxi je nutné mít na paměti, že většina asistentů pedagoga přichází do škol…
Další vzdělávání asistentů pedagoga
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
V oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…
Asistent pedagoga ve speciální škole
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Podle upravené verze vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění novely vyhláškou č. 196/2019 Sb.), platné od ledna 2020, ve většině speciálních škol a tříd už v současnosti není možné financovat…
Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem (vychovatelem)
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem představuje poměrně komplikovanou oblast zatíženou mnoha specifiky vyplývajícími z odlišné kvalifikace obou pracovníků a mnohdy i z různorodých osobnostních dispozic. (Následující text sice pojednává o spolupráci…
Spolupráce asistenta pedagoga se zákonnými zástupci žáků
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
U zákonných zástupců žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je poměrně běžné, že se do kontaktu s asistentem pedagoga dostávají častěji než do kontaktu s učitelem – ve srovnání s učiteli mají asistenti na kontakt s rodiči žáka často více času, v některých…
Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagoga
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Ekonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…
Vymezení pozice asistenta pedagoga
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Základní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Asistenti pedagoga ve školách hlavního vzdělávacího proudu
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Ve školách hlavního vzdělávacího proudu asistent pedagoga působí jako podpůrné opatření třetího, čtvrtého nebo pátého stupně, přičemž pro poskytování takového podpůrného opatření škola potřebuje doporučení školského poradenského zařízení…
Jiné formy asistence: školní asistent
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Pozice školního asistenta byla vytvořena a dosud existuje pro potřeby projektů financovaných z dotací Evropské unie (aktuálně jde nejčastěji o zjednodušené projekty – tzv. „šablony”). Ředitel školy nebo školského zařízení může pozici školního asistenta zřídit…
Historie a současnost asistentů pedagoga v ČR
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Profese asistentů existuje ve školách České republiky už více než čtvrt století. S prvními asistenty bylo možné se v našich školách setkávat už první polovině devadesátých let 20. století, byť tehdy ještě byla tato pozice neoficiální, zřizovaná z dobré vůle…
Náplň práce asistenta pedagoga
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Náplň práce asistenta pedagoga formálně stanovuje ředitel dané školy nebo školského zařízení, a to buď přímo v pracovní smlouvě, nebo v samostatném dokumentu (navazujícím na určení pracovní pozice podle pracovní smlouvy).…
Asistent pedagoga v běžné škole
1.5.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Asistenti pedagoga v běžných mateřských a základních školách jsou v současnosti hrazeni ze systému podpůrných opatření – škola tedy dostává na jejich plat dotaci, ve výši předepsané tzv. normovanou finanční náročností, na základě doporučení školského…
Žádost o podávání léku dítěti pověřeným pracovníkem školy, poskytovatelem zdravotních služeb
15.9.2023, Zdroj: Verlag Dashöfer
Já……………………………………….. ,jako zákonný zástupce dítěte žádám MŠ ……….. o podávání léku mému dítěti pověřeným poskytovatelem zdravotních služeb nebo o pracovníkem školy (označit), v době pobytu mého dítěte v…
Oznámení zákonného zástupce - zahájení individuálního vzdělávání MŠ
30.8.2023, Zdroj: Verlag Dashöfer
Podle ustanovení § 34b odst. 1 a 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, oznamuji individuální vzdělávání…
Novela zákona o pedagogických pracovnících k 1. 9. 2023 a novela školského zákona k 1. 1. 2024
29.8.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Dne 1. 6. 2023 schválil Senát návrh novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Vedle…
Plán pedagogické podpory
28.8.2023, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných upravuje vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Do této skupiny patří také děti s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Mají tedy nárok na systém…
Plán hlavních úkolů ČŠI pro školní rok 2023/2024
26.8.2023, Zdroj: Verlag Dashöfer
Kritéria hodnocení ČŠI pro školní rok 2023/2024
26.8.2023, Zdroj: Verlag Dashöfer
Individuální vzdělávací plán v mateřské škole
23.8.2023, Zdroj: Verlag Dashöfer
Individuální vzdělávací plán (IVP) je jedním z podpůrných opatření, které slouží k podpoře vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním. Individuální vzdělávací plán vychází ze školního vzdělávacího programu (ŠVP) příslušné…
Novinky v poskytování medikace a zdravotnických úkonů v praxi škol
17.2.2022, , Zdroj: Verlag Dashöfer
1. 1. 2022 vešla v účinnost novela zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování. Doposud rovina medikace a zdravotnických úkonů nedávala řadě ředitelů a učitelů spát. Jaké změny novela přinesla? Na co si dát pozor? Jaké…
Plán institucionalizace školních psychologů a speciálních pedagogů na základních školách od září 2022
15.12.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Na tom, že systematické a trvalé zařazení školních psychologů a školních speciálních pedagogů do českého vzdělávacího systému je potřebné, panuje široká shoda. Princip společného vzdělávání, zvaný zjednodušeně „inkluze”, potřebuje ještě mnohá vylepšení, ale…
Vzory pracovní smlouvy, pracovní náplně a dokumenty ke stažení
17.7.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Novinky ve školských právních předpisech pro rok 2021 (novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., nařízení vlády č. 75/2005 Sb. a vyhlášky č. 72/2005 Sb.)
11.1.2021, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Začátek roku bývá spojován s očekáváním změn. Sledovali jsme připravované novely školských právních předpisů, průběh jejich připomínkování a nyní je máme na stole. Podíváme se společně na novelu vyhlášky. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními…
Záznamový arch dítěte/žáka s medikací
2.4.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Náplň práce asistenta pedagoga poskytujícího pomocné výchovné a organizační činnosti (AP jako podpůrné opatření)
30.3.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Třídní vzdělávací program - prakticky
26.3.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer
Vytvořit Třídní vzdělávací program (dále jen „TVP”) v ucelené podobě, aby vyhovoval požadavkům, školního vzdělávacího programu a byl v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, je dlouhodobější záležitostí, závislé na spolupráci…
