11.8
Náležitosti plánu pedagogické podpory dítěte v mateřské škole
Bc. Lenka Polášková
Aktuálně je situace taková, že školy, a to včetně mateřských, mají zcela na úrovni dobrovolnosti, zda první stupeň u dítěte nastaví či nikoli. Škola zpracuje PLPP tehdy, pokud vyhodnotí, že samostatné zohlednění individuálních potřeb dítěte/žáka nepostačuje. Záměrem od upuštění povinnosti bylo snížit administrativní zátěž školám. Na tuto oblast, opakovaně v Tematických zprávách upozorňovala také Česká školní inspekce. Prioritou uplatňování 1. stupně podpůrných opatření je eliminace mírných obtíží. Pod tímto pojmem si můžeme u dětí v mateřských školách představit například pomalejší tempo, horší koncentraci pozornosti, horší schopnost přizpůsobování se změnám. V případě dětí plnících povinné předškolní vzdělávání pak například problémy v oblasti formativního hodnocení, problémy v oblasti vyjadřování, popisného jazyka nebo například v oblastech předčtenářských a předmatematických dovedností.
Sestavení, realizace a vyhodnocení PLPP přináší zcela jednoznačně souhrnný přehled o dítěti/žáku. A to jak pro pedagogické pracovníky, tak také pro zákonné zástupce. Právě vyhodnocení PLPP může být pro zákonného zástupce impulsem pro návštěvu ŠPZ. Jde o relevantní a konkrétní informace vyhodnocené v časovém ohraničení. Tedy na rozdíl od běžného slovního sdělení může právě tento dokument pomoci zákonnému zástupci/ rodiči dítěte pochopit některá zjištění. V tomto směru vždy doporučuji s rodičem vyhodnocení konzultovat individuálně a připojit taktéž podklady vyplývající z pedagogické diagnostiky a portfolia dítěte.
Náležitosti plánu pedagogické podpory dítěte v mateřské škole ( s úpravami dle vyhlášky č.27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů).