7.3.1 Asistent pedagoga – vzdělávání, osobnostní předpoklady a otázka profesních kompetencí
Bc. Lenka Polášková
V profesi asistenta pedagoga je kromě vzdělání, definovaného platnou legislativou, velmi důležitá rovina profesních kompetencí.
Vzdělávání a příprava na výkon profese asistenta pedagoga
L. S. Shulman zastává názor, že vědomostní „základna” nezbytně musí obsahovat přinejmenším:
-
znalost obecných principů a strategií řízení, výchovy a vzdělávání a organizace práce ve třídě;
-
znalost kurikulárních materiálů a vzdělávacích programů;
-
znalost o tom, jak konkrétní oblasti a témata obsažená v kurikulu předat dětem;
-
znalost o dětech;
-
znalost výchovných cílů a hodnot;
-
znalost v kontextu, ve kterém probíhá „vyučování”; široká škála vědomostí, které sahají od znalosti kolektivu třídy po znalost specifik obce a širší komunity.
Ukázka vzdělávacího obsahu kvalifikačního studia pro asistenty pedagoga (struktura)
Cíle studia pedagogiky:
Absolvent by měl získat znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky, psychologie a práva, které podmiňují výkon činnosti asistenta pedagoga.
Studium je realizováno podle § 20 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, a podle § 4 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků.
Kritéria výběru účastníků:
Kvalifikační studium realizují organizace dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků či centra celoživotního vzdělávání (učení) v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a je určeno pracovníkům, kteří vykonávají nebo mají zájem vykonávat funkci asistenta pedagoga a mají minimálně základní vzdělání.
Struktura studia a způsob ukončení studia:
Celkově vzdělávací programy zahrnují 120 hodin výuky, z toho zpravidla 80 hodin přímé výuky (přednášky a semináře) a zpravidla 40 hodin praxe ve škole, školských zařízeních a spolupracujících institucích. Jednotlivé tematické okruhy bývají členěny do témat.
Tematické okruhy vzdělávacího programu (možné varianty):
I. tematický okruh: Škola, školní práce a role asistenta pedagoga
16 hodin
a speciálně pedagogické pojmy, speciální vzdělávací potřeby. | 4 hodiny
|
a pedagogickým sborem. | 2 hodiny
|
| 2 hodiny
|
| 2 hodiny
|
| 4 hodiny
|
| 2 hodiny
|
II. tematický okruh: Podpora žáka
22 hodin
| |
| |
techniky pedagogické diagnostiky. | |
| |
| |
chování žáků. | |
| |
III. tematický okruh: Systém péče o žáka
10 hodin
léčebné péče, sociálních služeb, krizové intervence, nestátních neziskovýchorganizací). | 2 hodiny
|
činnost asistenta pedagoga). | 6 hodin
|
profesí a s Policií České republiky. | 2 hodiny
|
IV. tematický okruh: Pedagogicko-psychologická a kulturní specifika v práci asistenta
pedagoga
…